اخبار

گزارش تفصیلی؛ نشست هم اندیشی ملی تدوین سیاست های اجرایی و اولویت های پژوهش و فناوری برگزار شد

گزارش تفصیلی؛ نشست هم اندیشی ملی تدوین سیاست های اجرایی و اولویت های پژوهش و فناوری برگزار شد
نشست هم اندیشی ملی تدوین سیاست های اجرایی و اولویت های پژوهش و فناوری با حمایت ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به همت دبیرخانه شورای عالی عتف، روز یکشنبه 9 اسفندماه برگزار شد. در این نشست ملی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ دبیرکل شورای عالی عتف؛، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی؛ معاون پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت؛ معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و اعضای کمیسیون های تخصصی این شورای عالی حضور داشتند.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)، نشست هم اندیشی ملی تدوین سیاست های اجرایی و اولویت های پژوهش و فناوری کشور، روز یکشنبه 9 اسفندماه، با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ دبیرکل شورای عالی عتف؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی؛ معاون پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت؛ معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور واعضای کمیسیون های تخصصی این شورای عالی برگزار شد. این نشست که به سه هم نشست ملی در حوزه های سیاست های کلان علم و فناوری، نقشه جامع علمی کشور و الزامات تعیین اولویت های ملی، سیاست های کلی اقتصادی مقاومتی و ضرورت سرمایه گذاری در حوزه علم و فناوری، و برنامه ششم توسعه کشور و نقش چالش های ملی و بخشی در تدوین اولویت های علم و فناوری تقسیم شد، تا ساعت 16 به طول انجامید.

در هم نشست نخست تحت عنوان سیاست های کلان علم و فناوری، نقشه جامع علمی کشور و الزامات تعیین اولویت های ملی، دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جهت گیری و رویکرد احکام حوزه علم و فناوری در برنامه ششم توسعه را مطرح کرد. مقام عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مورد اهمیت برنامه ریزی شورای عالی عتف در حوزه پژوهش و فناوری توضیحاتی ارائه کرد و گفت: شورای عالی عتف باید برای تقویت نظام ملی نوآوری، حمایت از جریان اقتصاد و صنعت کسب و کار دانشگاهیان برنامه‌ریزی داشته باشد. او ادامه داد: اولویت های تحقیقاتی هر ساله در کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و سایر دستگاه‌های اجرایی بازنگری می‌شود.

وزیر علوم با بیان اینکه سهم تحقیقات در زمینه‌های پایه و بنیادی باید 20 الی 25درصد و در زمینه تحقیقات کاربردی 70 الی 75درصد باشد، گفت: در زمینه تحقیقات کاربردی، کارها به مراکز علمی و دانشگاه‌ها سپرده شده و سفارش‌هایی را که براساس تفاهم‌نامه‌ها با سایر دستگاه‌ها انجام داده‌ایم به این مراکز علمی ارجاع می‌دهیم. مشکلاتی همچون مدیریت آب، مساله خشکسالی، ریزگردها، انرژی‌های تجدیدپذیر مسائلی هستند که ضرورت دارد در عرصه‌های کاربردی روی این مسائل کار شود.

در ادامه هم نشست نخست، دکتر وحید احمدی، دبیر کل شورای عالی عتف در مورد ضرورت ها و الزامات تدوین سیاست های اجرایی و اولویت های پژوهش و فناوری در کشور توضیحاتی ارائه کرد و گفت: همزمانی تدوین سیاست های اجرایی و اولویت های علم و فناوری با برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی، اتفاق مبارکی است. او سپس در مورد سیر تاریخی اولویت گذاری پژوهش و فناوری در ایران و جهان، پیشینه اولویت گذاری پژوهش و فناوری در کشور، مطالعات تطبیقی اولویت گذاری علم و فناوری در چهار محور نوع فرایند اولویت گذاری، نوع انتشار سیاست ها، سازماندهی اولویت گذاری، تنوع هویت های سیاستگذاری درکشورهایی چون ژاپن، آمریکا، انگلیس، پاکستان، مالزی، ترکیه و هند، وظایف شورای عالی عتف در زمینه اولویت گذاری علم و فناوری، ساختار نهادی و چالش های وضع موجود و ضرورت ها و الزامات آتی این روند، توضیحاتی ارائه کرد.

سپس دکتر مخبردزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اهمیت نقشه جامع علمی کشور و ضرورت همکاری و همگرایی کمیسیون های تخصصی شورای عالی عتف، ستاد راهبری نقشه جامع و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور تدوین اولویت های علم و فناوری و اجرایی سازی این اولویت ها، گفت: بدون همراهی کمیسیون های تخصصی عتف امکان پیشبرد اولویت های علم و فناوری در کشور وجود ندارد. او ضمن تاکید بر وجود همگرایی در حوزه علم و فناوری گفت: اگر همه به دست به دست هم دهیم به افق 1404 خواهیم رسید.

در ادامه، هم نشست دوم تحت عنوان سیاست های کلی اقتصادی مقاومتی و ضرورت سرمایه گذاری در حوزه علم و فناوری، با حضور دکتر بهزاد سلطانی، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر الیاسی، دبیر کمیسیون مدیریت، اقتصاد و بازرگانی و معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر علی اصغر توفیق، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت و دکتر محمدرضا مقدم، رئیس کمیسیون انرژی شورای عالی عتف و معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت به سخنرانی پرداختند.

دکتر سلطانی، ضمن ارائه توضیحاتی در مورد مراحل عمر شرکت و تامین مالی و سهم منابع تامین مالی بر حسب عمر شرکت، عملکرد شرکت های سرمایه گذاری خطر پذیر در سطح جهان، چالش های توسعه سرمایه گذاری خطر پذیر در کشور، هدف از تشکیل صندوق نوآوری و شکوفایی، چگونگی حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و مراحل انجام حمایت، تاکید کرد: سرمایه گذاری خطر پذیر راهکار تامین مالی اولویت های ملی نیست و برای اولویت های ملی باید از رویه های معمول بهره برد.

سپس، دکتر الیاسی در مورد سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و تاثیر آن بر سیاست ها و اولویت های علم و فناوری صحبت کرد. او ضمن تاکید بر سه تعریف ناقص از اقتصاد دانش بنیان، به طرح مسئله در مورد چالش های پیش روی تدوین اولویت های علم و فناوری پرداخت.

در ادامه هم نشست دوم، دکتر توفیق نیز در حوزه شاخص های ارزیابی موفقیت نظام سیاستگذاری و اولویت گذاری پژوهش و فناوری ایراد سخن کرد و گفت: تابحال در مورد شاخص های ارزیابی بسیار بحث شده است و این ضرورت ایجاد شده است که جایگاه ارزیابی در فرایند سیاستگذاری نوآوری، شاخص های ارزیابی و تغییر الگوی سیاستگذاری باید به همراه نقد سیاستگذاری باشد. او ادامه داد: برای رسیدن به ارزیابی واقعی میزان موفقیت نظام سیاستگذاری باید به نظرات منتقدان گوش کنیم.

همچنین دکتر مقدم نیز در سخنرانی خود پیرامون اولویت های علم و فناوری کشور در بخش انرژی و فرایند به روز رسانی آن به فضای تعامل و همفکری موجود در کمیسیون تخصصی انرژی شورای عالی عتف اشاره کرد و گفت: کمیسیون تخصصی انرژی فضایی را فراهم کرده که حداقل سه حوزه هسته ای، فسیلی و پاک کنار هم جمع شوند و بین  اعضای کمیسیون که همگی از شخصیت های حقیقی و حقوقی از افراد برجسته اند و خود مرجع این حوزه محسوب می شوند، تعامل مثبتی شکل گرفته است. او افزود: واقعا از این ظرفیت تخصصی می توان استفاده کرد و طرح جامع انرژی کشور را که نزدیک به نیم قرن است، هنوز به سرانجام نرسیده، به تصویب رساند.

هم نشست سوم با موضوع برنامه ششم توسعه و نقش چالش های ملی و بخشی در اولویت های علم و فناوری نیز با سخنرانی دکتر واعظ مهدوی، معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، دکتر محمود یزدان فام، رئیس پژوهشکده مطالعات راهبردی و مهندس عزیز علیزاده، دبیر ستاد آینده نگاری و اولویت گذاری دبیرخانه شورای عالی عتف برگزار شد.

دکتر واعظ مهدوی، ضمن ارائه توضیحاتی در مورد چالش ها و اهداف کلی آموزش عالی در کشور، به بیان سیاست های علم و فناوری در برنامه ششم توسعه پرداخت. همچنین، دکتر یزدان فام با ارائه اهم چالش های امنیت ملی، تاکید کرد: در دوره پساتحریم برای مقابله با چالش های داخلی امنیت ملی، بایستی از امنیتی سازی امور اجتناب کنیم و برای مقابله با چالش های خارجی، در دوران پساتحریم باید پیش بینی پذیری خود را بالا ببریم.

در پایان، مهندس علیزاده، با تاکید بر اهمیت کلان روندها و روندهای بخشی جهانی و داخلی گفت: در جهان امروز، پیچیدگی، عدم قطعیت، پایین بودن ماندگاری، بالا بودن نرخ تغییرات و کوتاه بودن دوره دگرگونی اتفاقات، سبب می شود که امکان توجه به همه حوزه ها برای سیاستگذاران میسر نباشد و همین موضوع به بررسی کلان روندهای جهانی اهمیتی ویژه می بخشد.

۱۲ اسفند ۱۳۹۴ ۰۸:۴۰
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۵,۳۱۹